Wie kan een geschil indienen?

Een geschil kan kosteloos worden ingediend door:

a. een huurder;
b. een ex-huurder of ex-medehuurder (tot één jaar na het einde van de huurovereenkomst);
c. iemand die een dienst of product van de corporatie afneemt;
d. een woningzoekende die staat ingeschreven bij een aangesloten corporatie of bij Wooniezie;
e. een bewonersorganisatie op complexniveau die namens bewoners in gesprek is met de corporatie;
f. een particuliere koper van een corporatiewoning, over de koop- of terugkoopprocedure (tot één jaar na overdracht).

Gerelateerde vragen

In de meeste gevallen lossen woningcorporaties en klanten hun problemen of meningsverschillen samen op, in goed overleg. Komen zij er samen niet uit, dan kan de Regionale Geschillencommissie worden ingeschakeld. Een geschil is dus een probleem of verschil van inzicht tussen twee partijen, waarbij een onafhankelijke commissie uiteindelijk een oordeel velt en een bindende beslissing neemt.
Uw geschil kan pas door de Regionale Geschillencommissie worden behandeld als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo moet u het probleem eerst zelf met de woningcorporatie hebben geprobeerd op te lossen. U moet daarvoor de volledige interne klachtenprocedure van de woningcorporatie hebben doorlopen.
In het reglement van de Regionale Geschillencommissie staan termijnen voor de behandeling van een geschil. Zo volgt de uitspraak meestal binnen drie weken na de hoorzitting. Het doel is om het geschil snel af te handelen. Tegelijkertijd is zorgvuldigheid erg belangrijk. Daarom kan de totale behandeltijd in de praktijk oplopen tot enkele maanden.
Alle veelgestelde vragen