Veelgestelde vragen
Wij snappen dat u goed voorbereid uw geschil aangaat. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!
Een geschil indienen
In de meeste gevallen lossen woningcorporaties en klanten hun problemen of meningsverschillen samen op, in goed overleg. Komen zij er samen niet uit, dan kan de Regionale Geschillencommissie worden ingeschakeld. Een geschil is dus een probleem of verschil van inzicht tussen twee partijen, waarbij een onafhankelijke commissie uiteindelijk een oordeel velt en een bindende beslissing neemt.
Uw geschil kan pas door de Regionale Geschillencommissie worden behandeld als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo moet u het probleem eerst zelf met de woningcorporatie hebben geprobeerd op te lossen. U moet daarvoor de volledige interne klachtenprocedure van de woningcorporatie hebben doorlopen.
Een geschil kan kosteloos worden ingediend door:
In het reglement van de Regionale Geschillencommissie staan termijnen voor de behandeling van een geschil. Zo volgt de uitspraak meestal binnen drie weken na de hoorzitting. Het doel is om het geschil snel af te handelen. Tegelijkertijd is zorgvuldigheid erg belangrijk. Daarom kan de totale behandeltijd in de praktijk oplopen tot enkele maanden.
De Regionale Geschillencommisie
Ja, de leden van de Regionale Geschillencommissie zijn deskundig.
De commissie bestaat uit onafhankelijke leden met kennis en ervaring op het gebied van wonen, huurrecht, en geschilbehandeling. Elk geschil wordt zorgvuldig en objectief beoordeeld.
Ja. De commissie bestaat volledig uit deskundigen die geen belangen hebben bij de deelnemende corporaties. Om de onafhankelijkheid te waarborgen zijn de leden door de corporaties en de huurdersbelangenorganisaties gezamenlijk benoemd. De deelnemende corporaties en de betrokken huurdersorganisaties beoordelen jaarlijks gezamenlijk het functioneren van de commissie.