De Regionale Geschillencommisie

Komt u er met de woningcorporatie niet uit? Dan kunt u terecht bij de Regionale Geschillencommissie. Deze onafhankelijke commissie beoordeelt uw klacht op eerlijke en deskundige wijze. Hieronder leest u hoe de commissie is samengesteld.

De Regionale Geschillencommissie bestaat uit 5 leden. Zij zijn gezamenlijk benoemd door de deelnemende corporaties en de daarbij betrokken huurdersorganisaties. Alle leden zijn geselecteerd op basis van hun deskundigheid en zijn onafhankelijk: zij hebben geen enkele binding met de corporaties. Dit waarborgt hun objectieve en onpartijdige positie.

Jaarlijks evalueren de corporaties en huurdersorganisaties samen het functioneren van de commissie.

Achtergrond

Volgens de Woningwet zijn woningcorporaties verplicht om een onafhankelijke commissie in te stellen voor de behandeling van klachten. Deze klachten moeten gaan over het handelen of nalaten van medewerkers of leveranciers van de corporatie.

Voordat een klacht bij de commissie terechtkomt, moet de corporatie zelf eerst de kans hebben gekregen om het probleem op te lossen. De directeur-bestuurder van de woningcorporatie moet hierover al een besluit hebben genomen. Pas daarna kan de klacht worden voorgelegd aan de commissie.

De deelnemende corporaties

Veelgestelde vragen

Wij snappen dat u goed voorbereid uw geschil aangaat. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

Ja. De commissie bestaat volledig uit deskundigen die geen belangen hebben bij de deelnemende corporaties. Om de onafhankelijkheid te waarborgen zijn de leden door de corporaties en de huurdersbelangenorganisaties gezamenlijk benoemd. De deelnemende corporaties en de betrokken huurdersorganisaties beoordelen jaarlijks gezamenlijk het functioneren van de commissie.
Uw geschil kan pas door de Regionale Geschillencommissie worden behandeld als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo moet u het probleem eerst zelf met de woningcorporatie hebben geprobeerd op te lossen. U moet daarvoor de volledige interne klachtenprocedure van de woningcorporatie hebben doorlopen.
In de meeste gevallen lossen woningcorporaties en klanten hun problemen of meningsverschillen samen op, in goed overleg. Komen zij er samen niet uit, dan kan de Regionale Geschillencommissie worden ingeschakeld. Een geschil is dus een probleem of verschil van inzicht tussen twee partijen, waarbij een onafhankelijke commissie uiteindelijk een oordeel velt en een bindende beslissing neemt.