U heeft alle stappen van de klachtenregeling bij uw woningcorporatie doorlopen. U kunt nu uw geschil melden bij de Regionale Geschillencommissie.
Uw geschil indienen
"*" geeft vereiste velden aan
Meer informatie
In de meeste gevallen lossen woningcorporaties en klanten hun problemen of meningsverschillen samen op, in goed overleg. Komen zij er samen niet uit? Dan kan de Regionale Geschillencommissie worden ingeschakeld. Een geschil is dus een probleem of verschil van inzicht tussen twee partijen, waarbij een onafhankelijke commissie uiteindelijk een oordeel velt en een bindende beslissing neemt.
Een geschil kan kosteloos worden ingediend door:
a. een huurder;
b. een ex-huurder of ex-medehuurder (tot 1 jaar na einde huurovereenkomst);
c. iemand die een dienst of product van de corporatie afneemt;
d. een woningzoekende die staat ingeschreven bij een aangesloten corporatie of bij Wooniezie;
e. een bewonersorganisatie op complexniveau die namens bewoners in gesprek is met de corporatie;
f. een particuliere koper van een corporatiewoning.
Dat ziet u op de homepage van deze website onder 'Hoe werkt het indienen van een geschil?'. We leggen u in 10 stappen uit wat u moet doen en wat de Regionale Geschillencommissie doet.
Meer informatie
Uw geschil kan pas door de Regionale Geschillencommissie worden behandeld als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo moet u het probleem eerst zelf met de woningcorporatie hebben geprobeerd op te lossen. U moet daarvoor de volledige interne klachtenprocedure van de woningcorporatie hebben doorlopen.
Ja. De commissie bestaat volledig uit deskundigen die geen belangen hebben bij de deelnemende corporaties. Om de onafhankelijkheid te waarborgen zijn de leden door de corporaties en de huurdersbelangenorganisaties gezamenlijk benoemd. De deelnemende corporaties en de betrokken huurdersorganisaties beoordelen jaarlijks gezamenlijk het functioneren van de commissie.
Dan neemt uw woningcorporatie niet deel aan deze Regionale Geschillencommissie. U kunt dan het beste contact opnemen met uw eigen woningcorporatie. Zij kunnen u aangeven met welke geschillencommissie u contact kunt opnemen.
Meer informatie
U kunt bij ons alleen een geschil indienen over één van deze onderwerpen. Gaat uw geschil over iets anders? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen.
Meer informatie
Nee? Dan kunnen we u helaas op dit moment niet verder helpen. Dien uw klacht eerst in bij de woningcorporatie.
Meer informatie
Bent u het niet eens met de oplossing die uw woningcorporatie gaf? Klik dan op JA en ga naar de VOLGENDE stap.
Heeft u na 4 weken nog steeds geen antwoord van uw woningcorporatie? En heeft de woningcorporatie u niet laten weten dat de behandeling van uw klacht wat langer kan duren? Klik dan op NEE en ga naar de VOLGENDE stap.
Meer informatie
In het reglement van de Regionale Geschillencommissie staan termijnen voor de behandeling van een geschil. Zo volgt de uitspraak meestal binnen drie weken na de hoorzitting. Het doel is om het geschil snel af te handelen. Tegelijkertijd is zorgvuldigheid erg belangrijk. Daarom kan de totale behandeltijd in de praktijk oplopen tot enkele maanden.
Hoe werkt het indienen van een geschil?
Stap 1
Klacht indienen bij de woningcorporatie
Bent u niet tevreden als huurder? Dien dan eerst een klacht in bij de woningcorporatie. Dit doet u via de klachtenprocedure van de woningcorporatie. U krijgt een bevestiging dat uw klacht is ontvangen.
Stap 2
Onderzoek en reactie van de woningcorporatie
De woningcorporatie onderzoekt uw klacht en geeft u binnen een redelijke tijd een reactie. Bent u het hier niet mee eens? Dan gaat de klacht naar de directeur-bestuurder voor een definitieve beslissing. Dit besluit wordt schriftelijk meegedeeld.
Stap 3
Oneens met het besluit?
Bent u het niet eens met definitieve beslissing? Dan ontstaat er een geschil. U kunt dit geschil voorleggen aan de Regionale Geschillencommissie.
Stap 4
Invullen geschillenformulier
Vul het geschillenformulier volledig in. Stuur dit samen met andere belangrijke documenten naar de Regionale Geschillencommissie. U krijgt een bevestiging dat uw formulier is ontvangen.
Stap 5
Extra informatie opvragen
De Regionale Geschillencommissie vraagt extra informatie op bij de woningcorporatie. Dit is nodig om alles goed te kunnen beoordelen.
Stap 6
Beoordeling of uw geschil behandeld kan worden
De voorzitter van de commissie kijkt of uw geschil behandeld kan worden. Als dat niet kan, krijgt u hierover bericht.
Stap 7
Afspraak voor een hoorzitting
Kan uw geschil behandeld worden? Dan plant de commissie een hoorzitting. U en de woningcorporatie worden uitgenodigd om uw verhaal te vertellen.
Stap 8
De hoorzitting
Tijdens de hoorzitting mogen u en de woningcorporatie uitleg geven. Na afloop bespreekt de commissie alles en neemt een besluit.
Stap 9
De uitspraak
Binnen 3 weken na de hoorzitting krijgt u de uitspraak van de commissie. Soms duurt het langer, maar dan krijgt u hierover bericht.
Stap 10
De uitspraak is bindend
De woningcorporatie moet zich houden aan de uitspraak. Bent u het niet eens met de uitspraak? Dan kunt u naar de rechter gaan.
Wanneer behandelt de geschillencommissie uw geschil niet?
U klaagt over de hoogte van de huurprijs of een voorstel om die te verhogen.
U klaagt over de hoogte van de servicekosten.
U klaagt over ontbinding van uw huurcontract of ontruiming.
U vraagt om een schadevergoeding.
Uw zaak ligt al voor bij de rechter of bij de Huurcommissie.
U klaagt over het beleid van de woningcorporatie (zoals huurbeleid of toewijzingsbeleid).
Uw klacht is al eerder door een geschillencommissie behandeld.