Hoe werkt het indienen van een geschil?

Het indienen van een geschil bij de Regionale Geschillencommissie is kosteloos. U kunt dit doen als u bijvoorbeeld huurder bent, ex-huurder, woningzoekende of koper van een woning van de corporatie. Ook huurdersorganisaties kunnen een geschil indienen.

Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Probeer eerst samen tot een oplossing te komen.
    U moet eerst het probleem bespreken met de woningcorporatie en hun klachtenprocedure volledig doorlopen.

  2. Voldoe aan de voorwaarden.
    Uw geschil moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het gaan om een probleem waarbij u zich persoonlijk benadeeld voelt, en dat veroorzaakt is door de corporatie. Het onderwerp moet onder de verantwoordelijkheid van de corporatie vallen.

  3. Dien uw geschil in.
    U kunt het geschil online indienen via het geschillenformulier. Geef daarbij een duidelijke omschrijving van het probleem en voeg belangrijke documenten toe, zoals brieven of e-mails.

  4. Bevestiging en beoordeling.
    U krijgt een bevestiging van ontvangst. De commissie beoordeelt vervolgens of uw geschil aan de voorwaarden voldoet. Is dat niet zo, dan krijgt u hierover bericht.

  5. Behandeling van het geschil.
    Wordt uw geschil in behandeling genomen, dan volgt een hoorzitting. U en de corporatie worden beiden uitgenodigd om uw verhaal te doen. U mag iemand meenemen ter ondersteuning.

  6. Uitspraak.
    Na de hoorzitting en het onderzoek brengt de commissie een advies uit aan de woningcorporatie. De corporatie heeft beloofd dit advies te volgen.