Hoe werkt het indienen van een geschil?
Het indienen van een geschil bij de Regionale Geschillencommissie is kosteloos. U kunt dit doen als u bijvoorbeeld huurder bent, ex-huurder, woningzoekende of koper van een woning van de corporatie. Ook huurdersorganisaties kunnen een geschil indienen.
Volg hiervoor de volgende stappen:
-
Probeer eerst samen tot een oplossing te komen.
U moet eerst het probleem bespreken met de woningcorporatie en hun klachtenprocedure volledig doorlopen. -
Voldoe aan de voorwaarden.
Uw geschil moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het gaan om een probleem waarbij u zich persoonlijk benadeeld voelt, en dat veroorzaakt is door de corporatie. Het onderwerp moet onder de verantwoordelijkheid van de corporatie vallen. -
Dien uw geschil in.
U kunt het geschil online indienen via het geschillenformulier. Geef daarbij een duidelijke omschrijving van het probleem en voeg belangrijke documenten toe, zoals brieven of e-mails. -
Bevestiging en beoordeling.
U krijgt een bevestiging van ontvangst. De commissie beoordeelt vervolgens of uw geschil aan de voorwaarden voldoet. Is dat niet zo, dan krijgt u hierover bericht. -
Behandeling van het geschil.
Wordt uw geschil in behandeling genomen, dan volgt een hoorzitting. U en de corporatie worden beiden uitgenodigd om uw verhaal te doen. U mag iemand meenemen ter ondersteuning. -
Uitspraak.
Na de hoorzitting en het onderzoek brengt de commissie een advies uit aan de woningcorporatie. De corporatie heeft beloofd dit advies te volgen.
